In mijn werk laat Johan Scherft zich graag inspireren door de natuur, en hoe de mens zich tot de natuur verhoudt. Naast schilderen met olieverf hou ik mij bezig met het ontwerpen van papieren bouwplaten van dieren, en dan voornamelijk vogels.
Als kind knipte en plakte ik bouwplaten van vliegende vogels, ontworpen door Malcolm Topp. Deze maquettes waren mijn grote voorbeeld. Ik beschouw deze Engelse ontwerper als de ‘nestor’ van het bouwplaten-ontwerpen. Nadat ik zijn modellen allemaal gemaakt had, ben ik al gauw begonnen zelf dieren te vervaardigen van papier in bouwplaatvorm.
Op de kunstacademie ben ik verder opgeleid voor het schilderen, maar het bouwplaten-idee is steeds als een rode draad door mijn werk blijven lopen. Het leuke van het bouwplatenconcept is, vind ik, dat je zowel in het platte vlak als ruimtelijk werkt. Ik begin altijd met het ontwerpen van de vorm van de vogel. Er is veel uitprobeerwerk noodzakelijk voordat het ontwerp van een vogel of ander dier naar mijn zin is.
Het schilderwerk doe ik met de hand, meestal met aquarelverf of gouache. Ik ben nu eenmaal in de eerste plaats schilder. Ik beschouw mijn modellen eigenlijk ook als ruimtelijke schilderijtjes. De bouwplaat wordt ingeschilderd, voordat deze wordt gemonteerd, dit is een stuk makkelijker dan naderhand het model beschilderen.
Is de bouwplaat eenmaal gereed eenmaal dan kan eenzelfde dier steeds weer opnieuw gemaakt worden. Ook andere mensen stel ik in de gelegenheid mijn bouwplaten te proberen.
Op mijn sites bied ik een aantal gratis bouwplaten aan, voor gratis download. Op deze manier wordt mijn werk verspreid. Ik vind het leuk om te zien hoe mensen over de hele wereld mijn papierkunst maken. Ik hoop op die manier mijn liefde voor dieren en natuur een beetje te kunnen overbrengen.
Naast vogels en andere dieren die ik ontwierp in bouwplaatvorm heb ik ook mensen, boomhutten en scheepjes van papier vervaardigd. Deze maakte ik vooral als hulpmiddel voor bij het maken van mijn olieverfschilderijen. Om de licht en schaduwwerking te kunnen bestuderen, en ook om de verbeelding als het ware te ‘triggeren’, voor het maken van het schilderij.