Al sinds haar jeugd schildert Esther van Tilburg portretten. Haar allereerste portretje heb ik onlangs weer gevonden: een aquarelletje van mijn opa (mét sigaar). Ik zal zo’n jaar of 13 zijn geweest toen ik dit maakte. Ik kan mij nog herinneren dat ik toen dacht: Goh, dít is leuk! Eigenlijk is mijn stijl altijd dezelfde gebleven: los. Mijn techniek en het vermogen om te kijken heb ik in de jaren daarna verder ontwikkeld, waarvan vele jaren onder de bezielende leiding van beeldend kunstenaar Gemma van Gelder-Tervoort, zelf ook portretschilder. Natuurlijk word ik ook geinspireerd door de grote portretschilders uit het verleden, zoals Sargent, Ilja Repin en Philip de Laszlo. Hun fabuleuze schildervaardigheden inpireren mij nog dagelijks!
EEN PORTRET DAT JE TREFT
Ik vind het erg belangrijk dat een portret “leeft”, dat het geen statisch plaatje wordt, maar een echt méns, met de voor hem of haar karakteristieke kenmerken. Vlot en treffend geschilderd, levendig, dynamisch, haast bewegend. Een portret dat het plaatje voorbij streeft, dat je treft.
WERKWIJZE
Mijn overtuiging is dat het alleen maar mogelijk is om een goed portret te schilderen, als de schilder zich verdiept in de persoonlijkheid van zijn onderwerp. Een uitgebreid kennismakingsgesprek maakt hierom dan ook onderdeel uit van het traject. Als het niet mogelijk is om met de te portretteren persoon zelf te praten (ingeval van een verrassing of een postuum portret), dan praat ik graag met de opdrachtgever om voldoende informatie te verzamelen.
TECHNIEK
Ik schilder het liefst met olieverf (Rembrandt). Olieverf heeft rijke kleuren, een mooie glans, is duurzaam en werkt door de langzame droging erg prettig. Door de structuur van de verf is het mogelijk om expressief te werken. Met olieverf schilder ik altijd op linnen. Het linnen dat ik hiervoor gebruik is een zeer goede kwaliteit Belgisch (Claessens) linnen. Mede door het gebruik van deze eersteklas kwaliteit materialen is een langdurige levensduur gegarandeerd.